Gilde

Janske Castelijns, docent en projectleider HILL bij Gilde Opleidingen
Janske Castelijns

jolanda reinders
Jolanda Rijnders

Op weg naar een nieuwe feedback cultuur, zo luidt het professionaliseringstraject dat team Welzijn van Gilde Opleidingen in Venray de afgelopen vier maanden vol overgave heeft doorlopen. Tijdens het traject heeft het team geleerd welke kennis, attitude en vaardigheden nodig zijn om leerbevorderende feedback te geven. Het bijzondere was dat negen teamleden het gehele traject zelf ontworpen en geïmplementeerd hebben op basis van praktijkgericht onderzoek. Daarmee werden de docenten zelf ook weer lerenden en namen ze verantwoordelijkheid voor hun eigen leerresultaat. De professionalisering heeft plaatsgevonden binnen de context van High Impact Learning that Lasts (HILL), het onderwijsmodel waarmee team Welzijn als pilotlocatie haar onderwijs innoveert en toekomstbestendig maakt. Binnen het HILL-model is een feedbackcultuur essentieel en zijn docent-, self- en peerfeedback vanzelfsprekendheden. Niet alleen op studentniveau, maar ook op teamniveau.

Het is dan ook prachtig dat tijdens de leerroute de docenten ook leerden om elkaar leerbevorderende feedback te geven. Gedurende het gehele traject zijn studenten als gelijkwaardige leerpartners meegenomen met als ultieme kick off een gezamenlijk groepsinterview waarbij docenten en studenten samen de behoeften verkenden op het gebied van leerbevorderende feedback.
Een docent zei hierover:
Wat ik zo mooi vind, voor mij helemaal nieuw, we hebben dit nog nooit zo gedaan, samen leren met studenten en docenten. Zo gelijkwaardig. Ik zie echt geen verschil tussen eerstejaars, hogere jaars, niveau drie of vier, docenten, echt in gesprek met elkaar!
Het professionaliseringstraject bestond uit vier collectieve leersessies, die werden afgewisseld met het leren in kleinere groepjes, de zogenaamde ‘leerteams’. Elke docent werkte aan een eigen POP en PAP. De kernthema’s waren: de vuistregels voor leerbevorderende feedback, het ontwikkelen van een positieve grondhouding en succesfactoren inzetten waarmee je als docent mogelijkheden kunt creëren om veel leerbevorderende feedback te geven. Het boek ‘Didactisch coachen’ van Voerman en Faber diende als basiswerk en bood veel concrete handvatten om met het geleerde direct aan de slag te gaan in de praktijk.
Tijdens de slotreflectie van het traject sprak het team collectief de wens uit om hier samen verder in te willen leren, mét studenten uiteraard!
Benieuwd naar het professionaliseringstraject, het praktijkonderzoek en onze ervaringen? Wij delen graag onze bevindingen. Neem contact op met Janske Castelijns via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Link naar de powerpoint presentatie

download de PDF Info Venray Pilot HILL

Log in